В отговор на множеството гневни реакции и писма от България за отстраняването на българските си нещатни сътрудници Иван Бедров и Еми Барух, Дойче вече (Deutsche Welle) разпространи на 24 септември ново писмо, в което потвърждава причините за това решение, но уточнява, че то може и да е временно.   Немската държавна медия отново отрича отстраняването на двамата журналисти да е свързано с писмото на Корпоративна търговска банка (КТБ), в което тя се оплаква от материали на двамата автори. Те клеветели мажоритарния й собственик Цветан Василев, свързвайки името му с медиите на Ирена Кръстева и Делян Пеевски – връзка, каквато според КТБ няма. В писмото на КТБ, за което Mediapool писа преди ден, се обяснява как Дойче веле е станало проводник на "кампания", зад която стоят Джордж Сорос и кръгът "Капитал", без да се дава логично обяснение защо американският милиардер и въпросната медийна група правят това.   В днешното писмо Дойче веле посочва, че спира да работи с двамата автори заради нарушение на журналистическите стандарти. В същото време се отбелязва, че Иван Бедров и Еми Барух имат добра репутация в страната си. "Ние оценяваме тяхното желание за критично отношение към демократичните дефицити в българското общество и изразяване на недоволството им от това".   Предишното писмо на Дойче веле, което излезе в петък, бе подписано само от Верица Спасовска, която е ръководител на редакцията за Централна и Източна Европа. Новото писмо е подписано и от програмния директор на радиото Кристиан Грамш, и от ръководителя на българската секция Александър Андреев.   "Критичното журналистическо отразяване на политическите събития в България е сред основните задължения на Дойче веле. Може би заради този контекст двамата автори са изтълкували погрешно ролята на тази медия. Дойче Веле обаче е задължено - на базата на законовия си статут и на собственото си разбиране - да се придържа към обективност, неутралност и балансираност. Приложен към всички публикации, този принцип означава, че всички гледни точки трябва да бъдат равнопоставени. Твърденията в коментарите трябва да се основават на проверими факти", обясняват Грамш, Спасовска и Андреев.   "В коментарите на горепосочените сътрудници на свободна практика обаче за съжаление това не винаги е така. Тези стандарти са дефинирани в журналистически наръчник, с който всеки журналист в Дойче веле е запознат. Само и изключитело поради тази причина Дойче веле реши засега да не продължи работните си отношения с г-жа Барух и г-н Бедров. Ние с удоволствие бихме говорили с тях за нашите журналистически стандарти и за работа с Дойче веле, ако двамата поискат това", се казва в писмото.   По-нататък отново се подчертава, че "това решение е направено напълно независимо от писмото на Корпоративна търговска банка".   "Като германски международен радио-телевизионен оператор Дойче веле не е пристрастен играч в българската медийна среда – която ние в Германия, освен това, смятаме за извънредно поляризирана. Нашата цел е хората в България да си формират мнение на база нашата обективна, всестранна информация", посочват от Дойче веле и уверяват, че сега се работи за установяване на високи мерки за качество и че медията ще продължи да отразява всестранно и критично политическите събития в България.   БХК: Решението, взето под натиск от Корпоративна банка, да бъде преразгледано   Този отговор на Дойче веле съвпадна с ново писмо от България, отправено от Българския Хелзинкски комитет (БХК), в което се изразява дълбокото възмущение от начина, по който са прекъснати отношенията с Еми Барух и Иван Бедров.   "Първо, това решение е взето след натиск от страна на КТБ, която е свързвана със собствеността на редица български медии, където свободата на словото е потъпквана", пишат от БХК.   "Второ, това решение бе взето непрозрачно и без ясна и подробна аргументация", поради което БХК призовава Дойче веле да даде много по-детайлни обяснения за това точно кои журналистически стандарти на медията са нарушени, в точно кои текстове, точно по какъв начин.   "Очакваме също, че тези журналистически стандарти са съобразени с жанровите разлики между информационен материал, коментар и анализ", настояват правозащитниците.   Както е известно, равнопоставеността на всички гледни точки, за която напомнят от Дойче веле, е смятана за задължителен атрибут на информационните материали, докато коментарите по принцип са базирани на неща, вече изнесени в информационните материали.   БХК призовава Дойче веле да преразгледа решението си за отстраняване на двамата коментатори.   "От една страна, в своето писмо Дойче казва, че “причина за проверката беше писмо от българската КТБ до Дойче веле, в което банката отправяше критиката, че публикациите на българската редакция по адрес на председателя на Надзорния й съвет Цветан Василев са били едностранчиви. Дойче веле подробно провери тези упреци и установи, че по същество те не са основателни", напомнят от БХК и изтъкват, че тук има противоречие – "ако не са основателни упреците в едностранчивост, значи материалите не са едностранчиви, тогава какви стандарти са нарушени, щом материалите са обективни?"   "В допълнение, решението на ДВ да прекрати сътрудничеството с двамата кореспонденти “в резултат на това” е несъразмерно, защото, независимо от професионалния интерес на двамата журналисти да не бъдат несправедливо санкционирани за изразяване на мнението си, лишава и обществеността от публикациите им, за които трибуна беше Дойче веле. Обществеността има интерес от тези публикации, защото са в обществен интерес със своята ангажирана критика на силно контроверзните практики, олицетворявани от КТБ и свързани с нея субекти, в среда на силно ограничена медийна свобода", призовават от БХК. "В своето писмо Дойче твърди, че “това решение беше взето независимо от писмото от банката“ и че "такива решения се взимат винаги, когато в рамките на редовния контрол за качество в Дойче веле бъдат установени споменатите професионални опущения”, напомнят от БХК и отбелязват, че "тук отново наблюдаваме противоречие – ако е взето в рамките на редовния контрол, какъв е този контрол, каква е процедурата, кога е била предходната проверка, защо не е установила (началото на) “опущенията” и защо не им е наложила първоначална, по-малка санкция така, че да се осигури превантивен ефект при условията на градация на наказанията".   Призив към Дойче веле да публикува разследване за медийната ситуация в България   Българският хелзинкски комитет призовава Дойче веле да извърши и публикува разследване на медийната ситуация в България - където се акцентира върху непрозрачната медийна собственост и ограничаването на свободата на словото в редица български медии. Вярваме, че именно това е, каквото една сериозна, професионална медия, която държи на журналистическите стандарти и чиято мисия е да опазва свободата на словото, би следвало да направи в подобна ситуация, се казва в писмото на БХК, адресирано до шефката на радиото за Централна и Източна Европа Верица Спасовска.   Именно Спасовска взе решение за отстраняването на двамата журналисти в края на август и ги информира за това с имейли, докато директорът на българската секция Александър Андреев беше в отпуск.   Преди ден той коментира пред БНР, че според него решението за освобождаването на двамата сътрудници е било "малко прибързано".   Това много уврежда имиджа на редакцията, смятам, че ще успеем да се справим в рамките на една открита и спокойна дискусия, когато на масата се сложат евентуалните допуснати грешки и решенията за бъдещето. Мисля, че ще натежи повече 50-годишната история на Дойче веле като медия, на която много хора са вярвали, срещу едно решение, засягащо талантливи и много способни колеги, които са допуснали някакви грешки. Надявам се онова, което излезе като резултат, да бъде удовлетворително както за колегите, така и за публиката, каза още Алексанър Андреев.

Гласувахте: None
Всички права върху материалите от този сайт принадлежат на съответните автори. FC 2010