Компанията "Газпром-медиа", която притежава 66 на сто от акциите на руското радио "Ехото на Москва", поиска оставката на съвета на директорите на радиото и избирането на нов съвет на общо събрание на 29 март, предават руските медии във вторник. От съвета на директорите са отстранени главният редактор на радиото Алексей Венедиктов, заместникът му и още двама независими членове. Журналистите от радиостанцията, които притежават останалите 34 процента от акциите, изразяват своето недоумение от това решение, тъй като годишното събрание за смяна на директорите по план трябваше да се състои през юни и подобно бързане се нуждае от обяснение, се казва в съобщението. Освен това журналистите изразяват съжаление, че директорският съвет ще бъде лишен от двама независими директори - Александър Маковски и Евгений Ясин, чието отстраняване според тях е несправедливо. Според електронното издание Газета.ру "Газпром-медиа" вече е предложила като свой кандидат за независим член на съвета на директорите състудента на президента Дмитрий Медведев Вадим Семьонов, шеф на компанията "Связинвест". Говорител на "Газпром" заяви по-късно днес, че инициативата за промяна в ръководството на радио "Ехото на Москва" няма политически мотиви. По думите на говорителя на газовия гигант Сергей Куприянов, уволнението на директорите е само "работен момент без политика". Лидерът на парламентарната група на управляващата партия "Единна Русия" Андрей Воробьов също заяви, че не смята случилото се в "Ехото на Москва" като "уволнения заради публикации". Уволненият директор Евгений Ясин изрази надежда, че радиото ще запази своя независим статут. В блога си Ясин обаче изрази съмнения, че това ще се случи. Лидерът на компартията Генадий Зюганов каза, че "Ехото на Москва" отдавна е "трън в очите на властта" и затова смяната на директорския съвет несъмнено е политическа. "Не се учудвам, че разгонват съвета на директорите и ще назначат друг", каза Зюганов, цитиран от ИТАР-ТАСС. Агенцията припомня, че стартиралото в ефир на 22 август 1990 г. радио "Ехото на Москва" има денонощна емисия. То е акционерно дружество, в което 66 на сто от акциите се държат от "Газпром-медиа" и 34 на сто - от журналистите, вкл. 11 на сто от главния редактор Алексей Венедиктов. Самият Венедиктов пише в блога си, че от главния акционер не са поискали оставката му, а той сам се е оттеглил от съвета на директорите. В съвета имаше четирима представители на "Газпром", трима журналисти и двама независими членове - Маковски и Ясин. ДПА отбелязва, че подмяната на ръководството на "Ехото на Москва" бе предшествана от излъчена на живо през януари среща между Венедиктов и премиера Владимир Путин, по време на която Путин се оплака, че радиото го "залива с помия от сутрин до вечер". В изявлението на творческия колектив на "Ехото на Москва" се посочва: "Ние разбираме, че "Газпром-медия" иска да реагира на критиките срещу високопоставени правителствени ръководители от нашата радиостанция". Журналистите констатират още, че тяхната медия е една от малкото останали в страната, които все още желаят да пускат новини, които представят правителството в неблагоприятна светлина. Говорителят на Путин - Дмитрий Песков, отхвърли твърденията, че уволненията в "Ехото на Москва" са политически. "Всеки опит да се свързват вътрешните процеси в "Ехото на Москва" с критиките към Путин са безпочвени", каза Песков, цитиран от ДПА. Именно "Ехото на Москва" бе радиото, което редовно съобщаваше за измами на парламентарните избори през декември в полза на Путиновата партия "Единна Русия", както и за масовите антиправителствени протести в страната през януари и февруари. Руският милиардер и кандидат за президент Михаил Прохоров предложи да помогне на журналистите от "Ехото на Москва" да изкупят акциите на радиото.Предлагам помощ на редакцията на "Ехото на Москва", за да получи кредит и да изкупи акциите на "Газпром-медиа" - филиал на "Газпром", заявява Прохоров в декларация. "Предлагам веднага да се въведе мораториум над всякакви реорганизации в медиите, защото те са форма за натиск над журналистите. Редакционната политика на радиото трябва да остане независима", добавя Прохоров в декларацията. Основателката и собственичка на радио "Серебряний дожд" и на интернет телевизията "Дожд" Наталия Синдеева направи подобно предложение на Алексей Венедиктов. "От десет години правим опити да изкупим акциите, но срещаме отказ", отвърна Венедиктов на страницата си в Туитър. Ехото на Москва е първата свободна радиостанция, създадена през 1990 г. след падането на съветския режим. Тя премина под контрола на "Газпром" през 2001 г., както и частната телевизия НТВ, година след идването на власт на Владимир Путин. Досега "Ехото на Москва" успяваше да предлага независими гледни точки в контролирания руски медиен пейзаж, отбелязва АФП.

Гласувахте: None
Всички права върху материалите от този сайт принадлежат на съответните автори. FC 2010